Friday 4 December 2015

Budak bodoh tak suka jadi bodoh

Assalamualaikum..

Hai everyone. How r u doing? Please be fine :)

Minggu ini minggu duka. Dah lama xrasa macam ni. Kdg2 rindu juga. Ye lah, wake up call :)

Alhamdulillah, semalam habis pun posting medical. Posting yg aku ingat ada cahaya terang benderang di hujung jalan. Sekali sekala tu berangan jugak nak ambil MRCP or MMed after HOship, 6 minggu dlm medical ward kali ni, rasa best pulak gastroenterology. Ye lah, first week dtg ward jumpa cik Y, ada autoimmune hepatitis. Baik orang nya. Fifth week pulak jumpa Cik U, penghidap Wilson disease n Abg F, penghidap RVD n chronic Hep C. Sume baik2 belaka n i learnt so many things from them. Dulu masa Y4 berangan nak jdi cardiologist pun sbb yg sama. Masa Y3 je aku terhegeh konon konon minat surgery heh. Masa tu jumpa Abg samiro. Lama xdgr khabar dy. Harap sihat2 selalu. 

Tiap kali hujung posting mesti ada short case. Short case medicine hari tu on thursday morning. Ingat dah cukup prepare. Seminggu tak pergi gym nak focus short case punya hal ceh. Tp apa kan daya, wamakaru wamakarallah, wallahu khairul makirin. My short case was bloody terrible. Dont know why, but aku sejak dari Y3 lagi mesti dapat examiner malignant punya. Hari tu dpt dgn Dr C :(

"ohh man, this is ridiculous. U r fifth year right? "
"You have to read more!"
" Be more confident when presenting ur finding!"

Ohh pedihnya rasa .

N the result pun dah tau.. Failed both short case. Okey, cuba utk rileks.. Malas nak pikir sgt. Tp baru nak move on, result short case paeds posting lepas pulak kuar ptg tdi. Failed... Again? Long case masa Y3 dah la fail. Ni fail lagi. So sem ni aku dah 2 posting fail. Huhu terasa bodoh pulak. Dah Y5 pun bodoh. Dah pergi ward hari2 pun bodoh. Dah buat note berjela2 pun bodoh. 

Tapi bodoh tu subjektif. Ala mcm kacak itu subjektif (huhu rindu pulak kat blog aku masa awal2 tahun 2012 dulu). Setengah orang usaha sikit, bodoh dy dah hilang. Setengah org rajin mcm mana pun bodoh tu degil nak ikut jugak. Kena usaha lebih lagi lepas ni. Bodoh cepat berambus tau, sbb lepas ni aku lagi rajin :)

Seriously encik bodoh, please go away. My Pro exam in 6months time :(

That is one thing, another things is aku terfikirkan muka2 yg selalu mengharapkan aku jadi doktor, yang siang malam doakan aku kat rumah supaya habis 5tahun belajar dgn cemerlang. Tuu muka yg dok mengajar aku hari2 tak pernah jemu kat ward tu lagi..Hari2 dok frust ngan aku xdpt jawab soalan masa ward round, tengok ak examine patient tunggang terbalik... Sorry guys I have tried my best yet I disapointed u. But please hold on, im not giving up. Sy cuba lagi ya :)

Masih ada lg 6 bulan. Please pray for me :)






otak aku berfikir secara kritikal..

1 comment:

abah said...

kita usaha sama sama kamil. aku jauh lagi bodoh dari kau kamil, tapi mari kita usaha kamil, walau apa pon yang akan terjadi nanti, kita masih mampu berbisik "aku dah cuba sebaik mungkin"



kita takkan menyesal.

ayuh !