Saturday 31 December 2011

Beraneka emosi sepanjang minggu

assalamualaikum.

Bismillah pembuka bicara.Harapnya malam ni ak xterlampau batas menulis tinta2.Ya,agak stress sebenarnya tika ini.Meskipun begitu,ada juga kisah2 bahagia ak di USA bersama teman2 yg mustahil untuk ak abaikan hny kerana stress yg melanda.Maka,terbitlah tajuk entry yg agak sengal tp memenuhi citrasa isinya.Aku cuba seimbangkan yg bahagia dan yg duka kali ini.Aku mencuba.Ya,aku mencuba!


Hajat di hati mahu pulang ke ipoh esok pagi dgn harapan menggunung agar anatomy:lower limb dan soalan SGS biochem +physiology dpt dihabiskan malam ni juga.Namun,segala2nya angan2 belaka dek stress yg giler sumpah ak tak expect dtg saat2 mcm nie.Ah,rungsing.Study entah ke mana,SGS entah ke mana.Malam hny dihabiskan dgn tunduk muka ke meja sambil memicit dahi yg berdenyut.Pehh,ak mmg layan saat ni.Oh,tadi petg aku keluar dulu dgn ammar,hamizul dan shahriz ke PKNS n Plaza Alam.Ada urusan yg perlu disetelkan sambil2 berlibur sekitar Shah Alam.Meskipun dekat seratus juga yg melayang pergi,aku tetap puas.Terubat juga pening di kepala buat seketika sedg ada yg acuh xacuh dgn masalah aku.Tengs kawan,aku hargai saat2 dgn korang walaupun aku sedar perangai aku mcm giler,gedik,mintak penumbuk n etc.Tengs sudi menahan semua itu.Aku hargai setulus jiwa raga.

*Aku bajet malam ni agak panjang.Sumpah stress.aku akn mengarut banyk.Yang xsenang sila keluar penuh hormat..=) *

Petg tadi,lepas jumaat dalm pukul 3.Kali pertama aku keluar dgn shahriz,sahabat dr sabah yg baik orangnya.Comel apatah lagi.Semuanya kebetulan,bertembung dengannya di tgh jalan sedg ak menuju ke bas stop yg dipenuhi dgn budak2 medik kaum hawa.Antara kami berempat,hny Ammar shj yg mampu tunjuk kegentlemen beliau.Bertegur sapa,berborak manja.Ah,macam capub pula kan?cis,apsl cte ammar plak ni.Back to shahriz.Dalam rapid,dy pinjamkn aku mp3 al-quran yg boleh baca kalau sentuh2 kat buku dy setelh terlebih dahulu dy menggunakn bnde tersebut.Kalau xtau jugak google sendri,ak mals explain.Mendalah tu RM250 kata shahriz.Peh,dgn fungsi terbatas n harga sedemikian rupa,mmg tak mnjadi keutamaan dalam wishlist aku.Tapi,tidak bg mereka yg cintakan ayat2 Allah.Harga bukn persoalan.Alquran menjadi 'hiburan' dalam masa2 lapang sprti dalam bas.Mmg ak lemah dlam perkara ni.Insyallah,aku berusaha kearah tu.Di PKNS,dy bnyk tolong ak.Malas rasanya nk senaraikan dek melihat perenggan ni sja dah memanjang mengurai.Shahriz juga tunjukkan peribadi yg baik sebagai seorg kawan dalam pandangan aku.Sememangnya aku kagum dgn dy.Banyak yg aku pelajari secara xlangsung.Itulah dakwah plg berkesan,dakwah dgn amal perbuatan.Dan sekali lagi,aku juga berusaha kearah tu,Insyallah...

*aku tau ko xkan baca,shahriz.Aku amik kisah kau untuk pengajaran...=)

Shahriz Mar.Sabah boleh bah~


Flashback.
Khamis mlam jumaat.Aku,Taufiq,Hakim,Ammar dan Hamizul keluar dinner di KFC seksyen 2.Terasa jelik pula kalau ak nk buat entry khas lg tntg berfoya2.Maka,terselit saja kisah ni dlm entry yg besar.Sebenarnya,plan bermula bila mana aku ajak taufiq keluar dgn Ammar (cerita yg pertama).Tp sebab taufiq sudah pun blk lepas jumaat,dy cadgkan aku alternatif yg lain,keluar malam jumaat.Aku tahu,dy seorang sahabat yg memahami.Berusaha juga untuk keluar dgn aku.Maka step seterusnya mncari geng.Dan terkumpul lah Ammar,Hamizul n Hakim.Aktiviti berfoya2 kali nie mmg best.Pertama sebb makan KFC,feveret aku.Kedua,sorang2 buat perangai giler.Lebih2 lagi pasangan Ammar dan Hamizul.Pecah perut aku dibuatnya.Malah,aku mmg terasa perut aku terpecah sedikit sehingga terkeluar cecair menembusi muscularis externa n serosa aku....Yes,aku tipu.Back to topic.Gelagat Hamizul plg mencuit hati.Mengidam mee sizling punya pasl,maka terkeluarlah teori2 negatif tntg KFC.High cholestrol,berlemak,mahal,n dll mnjadi tonggak untuk menyakinkan kami berempat.Ya,kami akur.Tapi malang tak berbau.Mee sizzling sekitar medan selera seksyen 2 sudah habis.Wakaka,sagt lah loser hamizul rentetan peristiwa nie.Nak xtak nak berbalik juga lah ke KFC.Hoho,aku sgt berbahagia!Yang pelik,ble dah msuk KFC,teori2 berlemak semua sudh dilupakn,Hamizul lah jua individu yg plg melantak malam semalam.Sambil itu,lawak2 jenaka berinti kutukan manja mnjadi penambah perasa suasana.Indahnya,memori ini akan ku ingt selamanya...

*malam semalam jugak bertembung dgn geng apip kat sana.hoho...*

Taufiq dan ayam.Sori guys,aku ade gamba ni je.Ammar nyer terdelete.Yg lain korg xsamapi lg time ni..hehe

Akhir-akhir nie bnyk pulak kisah sedih dan musibah berlaku berkaitan junior2 di izzuddin.Paling bnyk tahun nie ialah kematian.Sedih xperlu digambarkan.Batch jagaan aku sahaja sudah 3 org.Antara mereka,ada yg rapat dgn aku dahulu,slalu bg ak megi malam2 minggu.Aku mmg berasa bersalah.Mungkin mereka mencari2 perhatian aku,tp aku amik sambil lewa shj permintaan tak berbunyi mereka itu.Ya Allah,aku hny mampu berdoa agar mereka aman di sana.Abang minta maaf kat korang semua....Sebenarnya terlalu bnyk kes2 kematian akhir2 nie.Bukan kenalan dr izzuddin saja.Namun,apa yg sedihnya status mereka di alam cyber.Wall yg penuhi dgn takziah itu sudah tentu.Malah,org ramai akan mula terasa gatal2 tangan pula untuk menyelak pic mncari siapakah gerangannya arwah tersebut.Alangkah malangnya kalau pic2 yg ada semua yg tidak senonoh.Tiada siapa bolh delete.Kalau gambr yg ada tak menutup aurat sprti lutut dll,maka dosa akan tetp berjalan sedg anda sudh berada di alam lain.Jika anda seorg remaja sekolah dgn gambr megah merokok,berantai dsbg,anda hny menempah 'cakap2' orang sahaja setelah kematian anda.Meskipun xterkeluar dr mulut,tp perasaan itu mesti ada.Kami xmampu buat apa,hny berdoa yg terbaik untuk kalian.Kepada yg masih hidup,hatilah2 dlm berfacebook.Ambil pengajaran dr kisah2 sebelum nie.Semoga kita semua beroleh Rahmat n perlindungan Allah di akhirat kelak...=)

Minggu ni aku agak bahagia sebenarnya.Kuliah yg agak relax n kerja yg tak begitu bertimbun.Maka, berpeluanglah aku untuk bersukan buat pertama kalinya di UiTM ni.Dah 2 hari berturut2 aku bermain badminton dgn teman2.Sekurang-kurgnya berpeluh juga aku di sini.Seronok.Lagi2 dalam suasana renyai2 hujan.Baru terbongkar ketulan2 di badan.Yang penting,rupa2nya baru ak sedar ramai juga sahabat semedik ni berbakat besar dlam bidg sukan.Contoh plg signifikan mestilah Taufiq.Hebat berbadminton,dan dialah empunya raket yg ak pinjam petg2.Mmg ak hargai itu.Ko mmg best,AT!Ada sekali aku dan taufiq main dgn Imran,class rep ak.Sgt berdedikasi orangnya.Dedikasinya di gelanggang juga terserlah.Agak hebat juga mereka ni.huhu...Merekalah keluarga aku di sini.Tanpa mereka siapalah aku...Tengs kawan2...=)

*dah tulis panjang2 ni terasa malas pulak nk masuk part stress nih...cis!*

Ok,minggu ni mcm aku ckp tdi aku berbahagia di USA.Tp,mmg aku tak nafikan,stress tu kadang2 menjengah jua kotak fikiran aku.Kalau operasi 'nyah' nya semudah semburan shieldtox,aku xkan tulis bnda tu kat sini.Di bumi USA penuh barakah nie,aku hny ada kawan2 yg bolh aku harapkan,dan kpd mereka jua lah aku bolh minta tolong selain semestinya Allah ta'ala.Oleh itu,mmg aku akan cuba sehabis baik mungkin untuk mnjadi sebenar2 sahabat walaupun aku sedar beratus kali aku buat silap.Atas kelemahan aku sndri mungkin,aku dapat balik yg patut ak dapat.Di saat tiada seorang yg boleh dgr masalah aku,aku teringat bila kah aku dgr maslah kwan2 aku.Di saat aku perlukan pandgan mereka,aku teringat berapa kali aku acuh xacuh permintaan pandangan ak terhadp mereka.Di saat ak perlukan seorang yg boleh ak percayakan n jaga hati aku,aku teringat berapa kali aku sakitkan hati mereka.Di saat aku perlukan mereka hormati dgn permintaan ak,aku teringat berapa kali ak abaikan permintaan mereka.Ya Allah,aku sudah jauh menyimpang dr prinsip seorg sahabat yg bertemu dan berpisah kerana-Mu.Bimbinglah aku,agar aku boleh menjadi seorg sahabat yg Kau redhai....Dan kepada-Mu jua lah sebaik-baik aku memohon pertolongan....

*wajah mampu menipu kesedihan,hati tidak sama sekali..*

I just found this on FB and it is absolutely right...
*change it regard to friendship..=)

Malam ni lah kemuncaknya.Mmg aku buat endah xendah saja bnde ni.Malas ak fikirkan.Tapi bila dah dekat dgn hari tersebut mulalah terasa azab yg amat.Aku sudah ponteng 4 jam kelas sebb kahwin abang ak minggu lalu.Dan minggu depan,keadaan meminta aku untuk ponteng lagi 4 jam kelas untuk mengikut family trip ke sabah.Memg alasn tak berbaloi untuk ak pontg walau tiket flight dah dibeli,dan sejujurnya ak mmg xkisah pon kena tinggl.Tapi,keadaan mmg memaksa ak.*sori,ak mals nk bgtau apa 'keadaan' tersebut.*Masalah timbul bila faculty medic yg disayangi meminta kehadiran lebih 90++% untuk menduduki final exam.Aku dalam dilema,sama ada menuruti permintaan 'keadaan' atau masa depan aku di sini.Sebolehnya aku harapkan ada jalan untuk aku pontg,tp setakat ni amat mustahil menurut nasihat2 senior tahun 2.Ah,dilema yg sengal ni aku harapkan surut jua bangun pagi esok.Cepatlah,ak xsaba nk ringankan beban otak aku.Apa2 pon,jutaan terima kasih aku ucapkan kpd Ammar n Farhan.Sudi mendengar n cuba selesaikan masalah aku ni.Terubat la juga.Sekurang-kurgnya,aku dpt kongsikan dgn korg...aku hargai korg..=)

*memg xde penyelesaian lagi dilema aku ni.Aku hny mampu tnuggu arahan dr pihak 'keadaan' dan fakulti.*


Sudah la tu buat sementara waktu.Dah lewat rupanya aku terlajak.Esok bas ak ke ipoh pukul 9 seku.Harapnya semua berjalan lancar n selamat samapi ke sana.Aku mohon maaf segala kelemahan diri aku.Doakan segalanya berjalan lancar termasuk dilema yg aku hadapi ini...=)

p/s:Dear friends,u r totally awesome!

otak aku berfikir secara kritikal..

No comments: