Tuesday 14 February 2012

Entry ni panjang dan bakal menyentap jiwa kalian

Assalamualaikum.

Heh,dah habes eh sem satu?sentap ye cik jah?yabedabedu~~

*mukadimah yg tiada kaitan*

Ok,alhamdulillah.Habis jua sem satu yg penuh suka duka ni telah aku tempuhi.Asam,garam,gula,belacan,kunyit dsb telah diadun sebati bersama sehingga melahirkan bibit bahagia dan unik sepanjang tempoh satu sem aku di bumi UiTM.Sebenarnya aku agak kekok untuk menulis2 apatah lg merepek dan meroyan malam ni setelah 3 minggu sudah disetkan otak dgn segala bentuk bahan ilmiah mghadapi final exam tempoh hari.Maka haruslah tulisan aku pd malam ni agak melalut n menyentap jiwa kalian.Bercakap soal final,aku gila excited nak habaq kat hangpa suma..(tetiba..=,=').Ya kawan2,aku teruja benar nk kongsi di sini.Tapi memandangkan entry kali ni berjela2 point nk dimuatkn sekali lantaran 'teruja benar' tadi,aku tulis ikut kronologi masa lah senang.

1)Study week,22/1 - 7/2
Study week officially start bila mana turunnya aku dr bas depan kenanga blk dari BTN.Tapi ada jua mmbe yg ambil kesempatan bercuti dulu dgn family.Aku agak mustahil nk balik bila mana petang2 merenung betapa tebalnya nota2 yg perlu dibaca.Kalau aku ada otak segenius rahimi rusli takpun sekuat ingatan fithri akmar, mungkin aku pun bercuti dulu di rumah.Malangnya,tidak.Ada membe dri univ lain tegur.Katanya study week aku gila lama.Yes,memng lama.Tapi lama tu subjektif.Bila mana ianya dipadnkan dgn nota 12 cm,maka lama itu bertukar secara automatik menjadi sekejap.2 mingu++ ni belum cukup untuk aku cover+hafal semua kuliah sepanjang sem.Nak termuntah rasanya hari2 disogok dgn muscle,ubat,bacteria segala.Sumpah stress.Ni lah kali pertama aku berdepan dgn study week yg penuh stress,ditambah dgn keadaan sekeliling yg beratus kali lebih stress tatkala rakan seperjuangan turut serta menunjukkan symptom2 stress tahap kritikal.Aku cuba professional,cuba kawal emosi.Harapnya natijah yg baik terpalit buat semua.

*aku tak cerita lagi bebudak brass band berkampung kat kolej aku buat training.Gila,aku nk study bhai.Dyorang syok main lagu jong jong inai pulak..=,='!

Sepanjang study week,rata2 student uitm telah blk bercuti semester.Maka,kedai2 termasuklah perindu cafe bermain manja aci nyorok pula dgn kami yg masih tinggal ni.Lantaran,hari2 lah aku menumpang kasih kawan yg ada motor pegi beli di seksyen 7.Bagus juga terkadang aku fikir,boleh hilangkan 'stress'!

Aku sebenarnya agak terpinga-pinga.Apakah patut baca semua?Yang mana releven?Nak tanya senior,agak mustahil bg aku yg punya ego macam haram.Ok tipu,aku sebenarnya malu..loser bukan??..Mujur 2-3 hari sebelum exam,ada yg post koleksi soalan2 past year.Gila kentang.Hebat senior aku kutip satu persatu soalan...(nota kaki:segala bentuk soalan adalh sulit.kantoi,KY mengamuk nti.)At least,ada guideline sebelum aku masuk dewan exam.Secara keseluruhan,segalanya aku fikir berjalan lancar.Kawan-kawan banyak membantu aku sepanjang study week ni.Thanks buat korang semua esp Faiz Anuar,Taufiq,Arif,Hakim,Ammar,Burg dll...

*Dalam tempoh ni jugalah,result PT3 keluar secara tiba-tiba menyetap jiwa suci aku.Oh,terperanjatnya saya~.Tapi,alhamdulillah.Aku tetap mantain..Thanks God.

2)Kuliah UAI di masjid Shah alam,29/01
Sebenarnya aku pun xperasn UAI ada buat ceramah kat shah alam.Cuma,petg tersebut ak saja2 bukak fb,ada pulak yg post iklan mendalah ni.Aku bnyk kali tgk iklan ni,hatta dalm page batch aku sekalipun.Cuma sikap acuh tak acuh je buat aku xperasn event sepenting ni.Maka,dgn masa tika itu berbaki beberapa jam,aku ajak lah membe join sekali.Plan yg tiba-tiba dan menyentap mungkin,plan ni nampak gaya tak menjadi pada mulanya.Masing-masing ada aktiviti.Tak kurang juga ada yg berbesar hati mahu tgk secara online sahaja.Ramai yg ada motor sudah gerak sebelum jam 7.Hampa.

Pada malam itu,cadangnya aku mahu study macam biasa.Habis je doa lepas solat maghrib,si taufiq ketuk pintu mengadu sesuatu.Katanya livestreaming sekat2,xboleh nk tgk live sambil teresak-esak.Sembang punya sembang,kami pun pergi lah juga ke masjid negeri berdua walaupun masa tu dah nak masuk isyak.Redah saja.Rapid+taxi,maka sampailah di sana.Kedengaran ustaz dah mulakan ceramah nya.MasyAllah,ramai gila yg hadir.Dengan muka tak tau malu,menyempit lah juga kitorang dalam lautan muslimin yg sedg kusyuk.Alhamdulillah.Pengisian yg menarik.Fenomena barangkali ustaz ni.

Plan nak pergi sememangnya mudah,nak balk memang problem.Tiada lagi rapid+taxi tergedik2 manis muka menunggu pelanggan.Jalan kaki adalh satu2nya cara.Maka bermulalah adventure balik ke kenanga.Gelita,sesat,letih itulah cabaran.Terkadang terdengar ngauman harimau dalam semak.Seram xdpt digmbar.Berkat kesabaran dan persahabatn yg murni,ditambah sedikit perisa keberanian n kegigihan,aku dan taufiq selamat sampai ke kenanga yg dicintai.Lega.Syukur.Alhamdulillah.Malam tu sambung study macam biasa sampai pagi.

*cerita yg telah ditokok tambah dgn perlbagai aplikasi sastera seperti hiperbola telah diguna pkai.Harap maklum.



3)Final exam.8/2 - 10/2
Ni lah exam pertama aku sebagai student medik.Banyak perkara perihal skema exam di sini baru aku tau buat pertama kalinya.Harapnya lepas ni exam aku ada gambaran awal n strategi yg lebih tersusun.Satu sem punya belajar yg bertan-tan wajarlah disiap sediakan sebelum masuk dewan.Gugup.Cuak xperlu aku gambaran.Exam ni lah mnjadi pengantara sejauh mana progession aku di medical school UiTM.Memang target asal aku sekadar lulus.Tapi bayangkan,kalau dah gila pulun lebih 2 minggu,siapa tak nak yg bagus2 kan?Aku memang nak A lah even nentor aku,brader pojan suruh target B mencontohi pencapaian beliau..(dy bagi aku nasi goreng hari tuh.Bapak sweet gila doh..=,=').Tapi awas,itu semua sebelum exam.Segala target seakan lebih relistik setelah tamat exam iaitu sekadar lulus.Memang xboleh bla aku merepek dalam ketas jawapan.Ejaan gila  banyak aku melalut.Loser.Biar aku cerita ikut paper exam.

Ada 4 paper.Setiap paper gabungan 8 subjek

a)Short answer question (SAQ)
Ni lah yg pertama.Paling menggerunkan,tapi yg ni la jugak plg sikit peratusan markah boleh disumbg.Asal jawapan mintak dalam essay,maka itulah yg mnjadi keutamaan untuk di'study'.Entah,memang sejak azali aku fikir.Tentang soalan hari tu 50-50 la.Cuma patho memang harapan sgtlah tipis.Tak sempat aku nk perah idea habis2 dek gabra yg tiba2 dtg tatkala masa berbaki 3 minit bila aku start jawab section patho ni.Yang lain,macam biasa la.Lubang lekuk sana sini tu sengaja aku buat.Baru menarik lecturer aku menanda nati.Bukankah begitu?

b)Problem based question (PBQ)
Yang ni agak enjoy.Cuma waktu exam pulak tak kena sehingga terbawa2 enjoy di petg hari ketika exam.Nampak macam senang punya soalan,tpi jawapan dy memang aku tak tau.Kadang2 ada pulak soalan sama keluar tp dalam section subjek yg beza2.Cis,aku agak saspen trick apa yg dimainkan oleh mereka sebenarnya.Kali ni yg plg problem semestinya microbe.Aku memang xingt lansgung psl oncovirus.Nak hentam pun xdak idea.Last2,h1n1 jugak aku tibai..peh,sumpah loser gila.Tu baru sket,bnyk lagi merepak mengaban dlm paper tuh.Sudah lupa.=,=!

c)Objective structure practical exam (OSPE)
Yang ni sumpah unik exam dy.Aku 'teruja benar' nk menjawab even aku jawab memang hampeh esp histo n patho.Harapnya biochem n anatomy dpt cover blk.Ya,kali ni harapn aku menggunung selepas histo 3 station aku salah dari mula.Peh,senak perut aku pikir balik.OSPE ni ada 30 station dgn setiap station kena jawab 4minit.Bukan aku saja yg teruja,aku yakin ramai lgi teruja nk jawab ospe ni sehingga ada yg buat taklimat free tntg format exam ni esp Taufiq.

d)Multiple choice question(MCQ)
MCQ ni gila belambak soalan dy.Total ada 70 soalan besar dgn setiap tu ada 5 soalan kecik2.Tapi MCQ nilah plg memberikan harapn nk skor.Soalan2 dy banyk yg dah familiar n ditambah pulak format ni aku dah cukup biasa (PT guna format ni).Ada la sket2 kantoi.Tapi tu biasalah,satu benda aku pegang dlm proses belajar ni.Sehebat mana pun kita belajar,kita tetap tak kan dapat semua apa yg dipelajari.Lupa itu normal.Maka,latihan bertubi dan pengalamn yg akan biasakan.
 


4)Enjoy habis final.yeehhaa~
Enjoy ni ada 2 sesi.Petang dan malam.Petang keluar dgn taufiq,arif,burg n bad ke pizza hut.Semua sebab burg,dia yg dari dulu nak sgt ke pizza hut.Bagi aku pizza hut xde la bes sgt compared dgn kfc/Mcd.Pastu nahal pulak.Tapi kalau sekali sekala pergi ape salahnya.Best jugak ada kenangan dgn kawan2.Lepas pizza,ke giant pulak setelah blank otak xtau nk ke mana dah.Ah,sental je lah.Haha.At least dlm melepas gian cool blog kat situ...=,='!

Hamizul kekeyangan

Arif kebosanan
Taufiq keriangan

Bad kesorangan

Sesi malam pulak anggota yg join sama,kecuali taufiq dah balik.Ada hal katanya.Ingat nk ajak ammar sekali.Tapi nk save energy keluar dgn K5 pepagi barangkali,dy menolak dgn baik.(sori mar,aku saja buat cite).Kali ni kuar ke i-city pulak.Dekat je pun dr UiTM ni.Macam biasalah kat situ.Just tgkap gambar.Tak main ape pun.Pastu makan kedai mamak.Cuma kadg2 lawak pulak tgk burg yg excited gila snap gambar.Motif dy snap pic indon jual barang masih menjadi misteri sampai sekrg.Haha.Nak balik memang perit.Sekali lagi aku jalan kaki blk kolej.Peh,meang terbaik xde kereta ni...ppfffttt!!

Rusa ajaib
Trio
trio ni lagi cool
trio ni cool gila x5


5)Balik kerumah,melencong ke melaka dulu.
Aku kalau diikutkan plan,balik ke ipoh naik bas.Tapi kebetulan sabtu tu mak aku ada kenduri kahwin kat serdang.Alang-alang kan,aku balik ngan family je lah.Habis je kenduri,tetiba ubah plan nk ke melaka pulak.Family aku ni kalau plan last minit pun tetap jalan.Sebab tu aku pun dapat rasakan aku ada gene yg memang suka redah je apa pun.Barangkali.Siapa selalu outing ngan aku mungkin perasn .Kat melaka macam biasa lah,pergi rumah mak  Yang,makan ikan bakar,jalan2 sket pastu balik.Sehari je pun sebb nk hantar Ude balik UIA plus Abg Cik kerja (Proton tg.malim) pulak isnin..

Setel hantar dyorang,maka aku sambung lah bawak kereta ke ipoh.Mak dgn khalis sedap lena kat belakang.Ini lah peluang aku speed habis habisan.Alhamdulillah,sampai tiba jugak ke ipoh dlm jam 5 petang lebih kurang.Syukur.

Agak panjang juga kali ni.Aku pun terasa meluat dgn sikap aku yg suka syok sendiri.Oh,menyentap diri sendiri rupanya aku ni.Loser.Ok,babai.

p/s:Doakan aku n kawan2 dpt result best2 tau.Sumpah risau.Kalau lulus sem ni,sem depan xyah susah2 dah..wahaha...=D

otak aku berfikir secara kritikal..

6 comments:

abah said...

haha..sentap syal! haha..nice blog babeh~

Arif Sahimin said...

haha..best seyh baca entry ko..

p/s: bila ko amik gamba aku dorsal kyphosis kat krusi massage tu?? huduh yg amat!! hahaha

kamilkamaruddin said...

mar,sentap menyentap ni budaya blogger bukan?

arip,tu la pasl.penat tunggu ko pose mcm tu oh.hot la.seksi~

Arif Sahimin said...

cis! next time aku akan control macho sepanjang masa..paparazi ada di mana2..haha

Ahmad Taufiq said...

kacak itu subjektif..tp macho tidak..hehe

┐('⌣'┐) ... (┌'⌣')┌

*Sentap-menyentap budaya kita*

kamilkamaruddin said...

macho itu subjektif.
##hanya valid pd ahmad taufiq dan arif shahimin (versi control).. sekian

Adakah aku berjaya menyentap jiwa anda?mari lah menyentap lagi~

┐('⌣'┐) ... (┌'⌣')┌