Thursday 16 February 2012

Aku Pencari Ilmu.Siri 1:Tadika dan sekolah rendah

Assalamualaikum

Ok,macam biasalah kalau dalam blog ni.Kalau xde isu atau event menarik,maka isu atau cerita merepek dan tiada kaitan keadaan semasa akan dibangkitkan aku.Idea ni mungkin nampak syok sendiri,tapi ketahuilah pembaca sekalian..ada aku kisah?Ya,aku tetap akan meneruskan misi 'forever alone' aku.Tapi awas,ini masih tidak menyentap diri aku.Ekceli,idea dtg tadi petg sedg aku termenung sendirian di sebalik memikirkan masalah berat badan kian meruncing...zzzz~

Sila fahami tajuk sedalamnya.Mudah dan direct bukan?Aku akan buat siri cerita aku di alam pembelajaran setakat aku tempuhi.Suka duka banyak terbuku kemas dalam memori corakan aku dengan teman2.Ya,teman2 yg silih berganti...Masing2 ada kisahnya yg tersendiri.Cuma buat perasmian/siri 1 ni,aku gabungkan sekali tadika n sekolah rendah.Motifnya kerana aku dah lupa n ditambah pulak nampak agak kurg matang berbicara sikap aku dahulu kala kecil2 setelah kematangan aku kian melampau n mengganas dewasa ini.

Tadika
Tadika secara mudahnya bermaksud tmpat bebudak pertama kali tau apa itu belajar.Dan belajar bagi mereka  ialah proses belajar sambil2 bermain..(xperlu rasanya aku keluarkan ayat keramat aku..*belajar itu subjektif*).Selalu ada jongkang jongket,papan gelongsor etc.At least yg plastik pun jadi lah sprti kebanykan nursery skrg. Tapi aku masuk dulu agak formal sebenarnya.Slot untuk bermain mmg xde.Aku dulu tadika agama.Aku pun dah lupa nma dy apa.Tahzib barangkali.Memang dalm kuartes kastam butterworth ada 2 tadika.Satu kerajaan punya,satu swasta,Yang kerajaan mmg xlepas aku nk masuk kalau nama pun anak pegawai kastam.So,kebanyakan anak2 kuartes kat stu ke tadika swasta tu la.Proses belajar mcm biasa.ABC 123,hafal2 surah lazim,doa2 etc...xbanyak kisah menarik pun.....Ok.ekceli aku lupa.Cis!.

Tadika dulu aku ada geng.Aku ketua,lantik sendriri,syok sendiri.Anak-anak buah terdiri drpd mat ayub (sekrg dah jadi biras aku setelah 12 tahun terpisah ) ,azeem,pastu aku dah xingt nama.haha..ak rasa 2 mamat tu jelah kanak2 terpilih untuk  terus melekat dlm kotak fikiran aku.Yang lain dalam kelas pun semua aku dah lupa.Aku dulu pegi tadika jalan kaki 3 org sesama.Pastu dalam perjalanan singgah jap main panjat2 dekat taman kanak2.Jadilah PJ budak2 versi kami pagi2..

Kat tadika tu ada satu bangunan 2 tingkat.2 tahun kat situ,aku memang harap gila dpt kelas tingkat ats.Sampai sudah xdpt jugak.Maka xsemena-mena otak kecik aku dulu menyampah dekat admin tadika.Eh taw pulak admin2 ni.Ok,ni aku pun xsure.Saja tambah barangkali penyedap cerita.Sebelah bangunan tu ada tandas.Blkg tandas banyaklah cerita hantu yg keluar.Sampai budak2 'gangster' melepak stu time rehat pun dah cuak nk melepak.Cit,dasar kebudakan!

Tapi syukur  Alhamdulillah,parent aku hantar situ banyak faedahnya.Kecik2 banyak doa2 dah tau.Masuk primary school gila action ak dekat membe seblah.Baca kuat2.Surah2 lazim tu small matter,dah hari2 sblom duduk kena baca dulu pagi2.Plus,kat stu mmg ada silibus n buku asas2 fardhu ain.Bagus la.Ate kome,name pun sekolah agame~ xke gitu yoep?

*ada sorang budak nama muhaimin,muka macam Collin farrell.Haruslah aku jeles kan?*

Sekolah Rendah
Aku sebenarnya ada 2 kali bertukar sekolah.Satu di sg petani,kedah,satu lagi dekat ipoh perak.Dua-dua sekolah agama swasta.Di kedah,nama sekolah tu sekolah rendah Al-Islah.Masa tyme aku agak kekampungan dgn infrastruktur segala.Reputasi aku tika itu yg agak gemilang sedikit tercabar dek environment sedikit meleset.Tapi xmengapa,atas niat beljar yg ikhlas,aku teruskan jua.Belajar situ best even samapai darjah dua je.Membe n mualim mualimah (a.k.a cikgu) baik2 n bersukan sporting belaka.

Masa masuk sekolah rendah,teringin gila nak pergi sesi pagi,boleh balik awal layan kartun petg2.Parent aku dulu kerja,so pagi kena buat2 suka melepak kat nursery dulu,tgh hari pergi sekolah sampai petg.Ceh,hilg lagi nikmat bermain zaman kanak2.Loser.So,pepagi memang ak melepak sekitar sekolah tgk senior belajar tepi tingkap.Kalau aku fikir2 balk sekrg sumpah loser gila ape aku buat.Forever alone.Sebab kalau ada budak bertenggek tepi tingkap masa kelas aku berjalan,memg aku akn cakap benda sama.hahaha..=..="

Masa kat sekolah tu,aku xbanyk sgt geng.Yang aku ingat Anas,fahmi,yusof dll.Budak perempuan sorg pun xingat.Tapi plg best kawan ngan Anas la.Mamat ni baru balk Amerika.Haruslah aku berbaik dgn dy.Hensem+pandai+baik+kaya.Agak pakej la.Sentap?memang aku memilih pung~ Tapi awas,itu pemikiran masa aku budak2,yg baik2 je lah aku nampak.Sila maafkan aku.

Pakcik makcik dalam gamba ni sorg aku xkenal.just nk tunjuk bangunan sekolah je.time aku xde lagi bangunan ni

Ni la uniform aku masa dulu2..tp apsl budak kanan baju kuning comel gila?grrr!!


Habis darjah 2,parent aku kena tukar ke ipoh,So,darjah 3 aku masuk sekolah baru,sekolah rendah Al-Hidayah.Kat sini,sekolah dy lebih urban n memenuhi kriteria aku.Tapi yuran dy mahal la.Silibus n sukatan pelajaran pulak lbh kurg sama dgn sekolah lama.Aku kat sini sampai habis UPSR yg result aku tak seberapa tu.

Kat sekolah ni,membe yg rapt pulak asyik bertukar2 tiap tahun.Mula darjah 3,xde sape yg melekat.Kawan biasa2 je dgn semua.Aku ingt lagi kelas 3 Adam.Guru kelas Muallimah Na'imah,ajar arab.Best la.tapi malang,aku kena sesi petg lg.ceit!

Masuk darjah 4,dpt sesi pagi.Peh,syok habis.Masa ni dah tahap 2,senior la jugak.Normal la kalau aku buli2 budak kan?Tahap 2 ada koku petg2 rabu.Leceh betul.Tapi masa kelas koku ni la aku jumpa 2 mamat yg jd besfren aku tyme tu.Nizam n Kakun.Sekarg ni dah lost contact.Sorg ke mesir,sorg ke diploma.Nizam ni best,mak dy pandai masak.So,hari2 memg aku pau makanan dy la.Kakun pandai melawak.Aku dulu masa zaman kegemilangan main tutup tin,aku main dgn dyorg la.Tapi kakun selalu meng.Cis.

*Ada sorg lagi,aku panggil dy Dodo.Anak org kaya,senang2 je bg aku duit.pergh...*

Masuk darjah 5,bertambah2 membe aku.Barangkali aku ni peramah.pffftt.Aku ni dulu pelajaran mmg xboleh dibendung progressive nya.So,ntah mcm mne,aku dpt kelas first.Terpisahlah dgn kawan lama,jumpa kawan baru.Tapi tak la rapat sgt,kawan biasa2 la.Antaranya Nabil,Marwan,Hasif dll...Banyak la,malas aku nk tulis.Tapi masuk kelas pandai ni,memang prefect bersepah2,aku yg tak prefect ni loser la org cakap.Sentap.

Masuk darjah 6 pulak.Pelik,macam xwujud pulak budak perempuan sekolah aku kan dlu?Ekceli,aku mmg pemalu gila dgn perempuan.Eceh.Selalu darjah 6 ni,bebudak dah start menggatai,aku xrasa ape pun.Hahaha.So,aku layan hidup budak2 ak je la.Tak dak masa ai~.Tapi dah keluar,banyk pulak yg contact dgn dyorg.Aduhai,hot sgt ke aku?Biar aku tag dyorang,semalam cabar aku sgt.Siti,Hani,Omm n etc.

Aku still mantain,kelas first lagi.Merata2 prefect,leceh betul.Disebabkan ketandusan murid yg tak jadi ape2,aku kena lantik jd ketua kelas.Bagus la sgt kenakan aku kan?Aku still ingat ada konspirasi budak laki2 nk kenakan aku sebb aku ni senyap sket.Bebudak kelas kebanyakan sama mcm darjah 5.Cuma aku rapat dgn Farhan n Daud.Farhan ni budak pandai.Aku still ingt dy boleh berdebat dgn muallimah aku yg blk mesir pasl satu hukum dalam tatabahasa arab.Si daud ni pulak kreatif,lawak pun dy jugak.Best la..Banyk betul kenangan masa kecik2 dulu.Aku nk masuk semua sini sah2 esok pun xhabis2 aku type.Ni pun dah melampau2 panjangnya.Ceit.

Ni ekceli belah sekolah menengah kat sebelah.Sekolah ni dikelilingi bukit.best~


Budak generasi sekarang.

Surau baru.Jalan bnyk dah bertar,aku dulu jalan lopak2.

Ok la,setakat tu dulu.Ni pun berpeluh2 aku perah otak nk ingat blk.Haruslah aku stop buat sementara waktu.Lepas ni sekolah menengah pulak.Sekolah Izzuddin Shah,Ila Al-ghayatul qushwa:Menuju matlamat tertinggi~

otak aku berfikir secara kritikal..

4 comments:

sitinabilahashim said...

ketua kelas!!
terima kasih kerana tag sy :)
hahahaha~

kamilkamaruddin said...

hey pengawas yg senyap!
cabaran sudah dilakukan.ad yg lebh extreme?hahaha

sitinabilahashim said...

senyap kah??haha..
baru nak amik mood nak baca..tetibe dah habih~
sket sgt..cer cite panjang lebar sket..haha

Unknown said...

eh, ape nama tadika kau?