Sunday 4 March 2012

Aku Pencari Ilmu.Siri 3:Sekolah menengah part 2

Assalamualikum.

Ok,direct sahaja ke topik memandangkan malam ni wajarnya sprt kebiasaan aku menyentap kalian sebagai mukadimah terlebih dahulu,tapi aku sudah kehilangan idea dek tadi petg subjek untuk PT sudah merobek segala kudrat otak aku.Jadi sebagai ala-ala sentapan bg memenuhi wawasan negara seterusnya melengkapkan pra-syatat kacakitusubjektif.com,aku galakkan kailan kalian sekalian menyentap diri sendiri sperti aku buat jika keseorangan.Caranya mudah,cuma lafaz penuh yakin pd diri."Hey si polan,sentaplah dikau!",lantas diikuti dgn aksi sentapan yg dasyat aksinya serta mimik muka yg menyeramkan.

Contoh aksi tersentap oleh diri sendiri.

*Ok,kawan2.Siri 3 akan menyentap!

Form 2
1)Asrama

Secara teknikalnya,form 2 tiada apa yg menarik.Tipikal2 saja sprti kebiasaan budak asrama yg lain.Cumanya bilamana ketua warden umumkan polisi asrama tahun 2006 form2 sampai form5 akan berkongsi bilik,aku agak tercengang laksana Bik mama terkantoi akan muslihat Birkin beliau.Gerun.Segala kisah buli mula menggelocak.Aku dulu dapat dorm D blok imam Tarmizi.Tapi syukur,senior rupanya sweet2 belaka even mostly badan mmg setaraf John Cena,Brad Pitt dan Saiful Apek.Dalam dorm D,satu batch dgn aku ada 5-7 org,aku pun dah lupa.Lokomas,Amirul,etc.Cumanya,ak tak la rapat sgt dgn dyorg.Tak mau melekat kata org walau berkali2 juga ditaruk Gam 3 second.Baragkali antara kami pun ada geng2 tersendiri yg mmg aku takkan terlibat mcm geng bola,geng spy-naqib (mat port),etc.Senior ramai la,jenuh aku nak tag.Tulis jelah sikit.Form3,hafiz,paan,alin.F4,pojan (budak senyap pastu lari bilik..=,=').F5 pulak best.Abg Amidin,Abg Peje dll.Amidin ni PKU Asrama,so mmg protective gila la blok nih esp dorm D.Mmg klo nk kemudahan tu seng la dpt.Bagus,dipergunakan.

 *senior F5 blok nie mmg best gila even bukn satu dorm ngan aku.Tuyor(pelawak),Capek(atlet).AmirGha(ustaz) dll . Mmg pakej la...

Blok Imam Tarmizi tersimpan jutaan kenangan...sadis sungguh.


Sekolah aku ni bila dekat hbs tahun,mmg akan ada tradisi pelik.Form2 akan gaduh dgn form3 pukul 2-3 pagi bila hbs je PMR.Motif?Bajet nak nampak gangster,luah segala tak puas hati kat junior.Tapi yg aku nmpk dyorg just ikut trend n meroyan malam(MM) mcm Ammar sebb masa batch aku kena,dah lepas 'gaduh' yg tak ekstreme langsung tu ( lawan jerit je,kayu hoki semua perhiasan je la),boleh pulak main lwan shuffle kat court takraw kol 4 pagi.Mmg loser,senior tengok pelik2 je budak bergaduh.Barangkali ketidakstabilan hormon di fasa peralihan remaja mnjadi punca.Agak lama aku mengkaji asbab tersebut.Masih misteri.

Mode yg tertukar dalam sekelip mata.Magic bukan?


*hujung tahun ada perlantikan naqib baru.Nak dlm 15 org.Yang dpt martabat dy akn tinggi secara automatik.Dulu aku agak capub,memg nak la.Tapi dah masuk upper form,syukur gila tak dapat.huhu*


2)Kelas

Macam aku cakap dlm siri lepas,masa form 2 la buat julung kalinya aku dpt kelas first,2 Ibnu Sina.Mostly dyorg budak2 yg sama dr kelas first masa form1 dulu.Aku ni kira golongan minoriti yg blurr seumpama si negro masuk ke dewan kuliah D lantas menjadi tumpuan ramai.Semua dah ada plan awal2 duduk sblah siapa masa hari first.Aku kebingungan.Loser.Sepatah haram tak paham dyorg merepek ape.Teori Einstein,Archimedes,falsafah shakesepeare,Galen etc jelas kedengaran menjadi bahan bualan. Menyentap diri lah aku belakang.Rupa2nya aku tak menyentap keseorang,Naim pun sama spesis dgn aku.

"Eh,sebelah ni ade orang tak?",tanya aku kemaluan
"Tak de,duduk ah!",jawab Naim keriangan
"Ko Naim kan,dulu dorm D kat Bong."tanya aku kepastian
"haah,betul le.ko sape eh?",tanya Naim kebingungan
"Kamil...=,='!",jawab aku ....................

Itulah bibit awal persahabatan kami berdua.Memang berkepit je la lepas tu.Time belajar lg best, ktorg mmg selalu berdebat. Lagi2 kalau subjek Nahu Sorof kelas ustaz Naim.Ilmu tak tinggi mana,tp saja debat bajet hebat sgt.Eceh.Kelas 2 Sina ni best.Budak2 dy lg best,cikgu pun best unlimited.Penyentap semuanya.Guru kelas cikgu Firdaus,ajar science.Orangnya nampak mcm blurr,tp ilmu dy tinggi beb.Mula2 agak sush la nk adapt,lama2 rugi kalau tak korek ilmu dy.Paling menyentap bila dy marah.Peh,hukuman dy pelik2.Pernah sekali dy cubit area sensitif kat dada,dipulas2 360 degre,ditarik pulak memanjang.Konfem pedih tapi aku tak kena la.Aku yg  tengok pun mmg terasa di bahagian tersebut.Ketua kelas pulak Ipin.Leadership dy neh mmg mantap.Keliling ak pulak semuanya mmg cool.Depan Safwan(pemantun sekolah/DBP) ngan Hanep(kelakar), belakang Acap(genius ) ngan Anas(idea cool).Satu lagi bila masuk kelas first ni,aku bnyk belajar cara belajar org pandai belajar.Dyorg ni nak kata kuat study xde la sgt.Tapi genius.Macam Ajim,dy la mula2 ajar aku study english guna game n lagu.Memg berkesan beb.Secara tak langsung je.Aizat Naim pulak dy ni yg reka mcm2 kod2 science utk sekelas sampai lah PMR.Bagus betul...=D

Masa form 2 ni,ada satu exam awam.I'dadi,yg aku terg masa siri 2 tu.Kali ni masa form2 exam betul2 dy.Ktorg mmg tak expect sgt memandgkan result past year sekolah biasa2 je.Selalu tak sampai 10 org pun dpt Mumtaz(cemerlang).Study mcm biasa,pergi kelas tambahan,hafal2,ambik exam,kuar result....Alhamdulillah,dpt jugak Mumtaz dgn berpuluh2 lg kawan se batch.Memang pecah rekod masa tuh.huhu.Dari segi akademik sekolah pulak,tak banyk beza dri form 1.Masih mantain,no 11 dlm kelas,dan juga form.Syukur.Kelas first lg utk form 3. 

Kenangan.Aku simpan lg sampul hadiah dy.


Lagi satu,aku dulu asal nak exam je,Hairul atau Apam(bukn yg sama ngan ak masa form1) ngan aku akn berkepit ke mana2.Dia ni gila genius,skrg under MARA buat medik kat Alex.Memang sembg aku dgn dy musim2 exam berilmiah sesaje.Sambil jalan ke kantin,musolla,tandas ktorg akn saling tny2 soaln.Best betul hairul ni.Lagi2 kalau sejarah ngan science,aku dari dulu fight dgn dy.Kalau exam sejarah aku selalu memang,science dy pulak selalu meng.Sadis betul.Science susah nk top,bnyk sgt saingan.Acap,aizat,wafi lagi..

*banyak kenangan best2 masa form 2.Alhamdulillah...

Form 3

1)Asrama.

Masa form3,kat asrama lbh kurg sama mcm form2.Bilik sama,org sama etc.Cumanya dpt junior form2 baru dlm bilik.Senior form5 ada tambah2 sikit.Syukur,dyorg pun best jugak.Form 2 ada Adam(senang pau budak nih),Paan(lawak),Din(jambu) n etc.Form 5 ade Paan(sumpah tough gila badan,pandai pulak tu),pijaa(naqib aku,bosan betul kne control),Mewan n etc.Form 4 org yg sama mcm thn lepas.Dalam bilik macam biasa je lah.Sentap menyentap itu amalan.

Cuma masa dekat tengah2 tahun,ada pula spot cek,Pak Deris(ketua warden) nk seragamkan bilangan ahli setiap bilik.Bilik ak terlebih sorang,maka haruslah seseorang akn jd si malang lg loser dipaksa meningglkn bilik.Aku takde la nk sentap time tu sbb aku yakin kerakusan bahwa budak form2 yg akan kena.Oh,tidak..meleset sama sekali.Aku ni jambu sgt barangkali,disangkanya aku lah plg 'junior'.Ape kes?so,nak tak nak kena lah pindah dorm atas.Memang leceh la nak panjat tangga bagai.Mula2 aku mmg meroyan forever alone.Tapi lama2 syukur,Allah permudahkan urusan aku sebenarnya.Dorm atas budaknya lbh tinggi tahap kesedarannya dlam mghadapi PMR walau perangai sorang2 mmg terencat lahiriahnya.Amar,aimran,boya,jong...tambah pulak form4 yg sama turut tak matang mcm Kudin n geng.Dyorang terima aku seadanya n dgn dyorang lah aku berjuang mghadapi PMR tika di asrama...=)

*aku dah mals tag..loser*

2)Kelas

Kelas dulu aku dapat 3 Ibnu Sina,kelas first lagi.Memandangkan persahabtan yg utuh dgn Naim,aku plan duduk dgn dy lagi tahun tersebut.Tak banyak yg berubah dr segi ahli kelas.2-3 orang sahaja tertukar,mostly masih mantain berebut top 40 dr 158.Kebetulan masa tu,keliling aku best2 belaka orangnya.Depan Anas n Anep.Belakang Apam  n Rais.Kanan Akmal n Nabil.Kiri Yaser n Iju.Aku ingat lagi.Tak sgka betul daya pemikiran aku setajam ni.Ok,aku meroyan...Sambung blk,Guru kelas cikgu Azaliza,ajar Geografi.Cikgu ni hot setaf.Ramai yg usha2 termasuk ustaz2 aku meh.Tapi masa aku form3 la dy kawen,ajak ktorg satu kelas.Best!Ketua kelas aku dah lupa.Ceit.Lagi satu,form 3 masa nih ada yg jd KP.Kelas aku ade 3 org dr 5.Dyorg ni sume yg bagus2 la.Anas,Ipin,n Akip.

Blok kelas form 3 2007
Waktu perkahwinan Cikgu Azaliza 2007.


Aku ada sekali tu gaduh ngan Naim.Gaduh budak tak matang kata orang.Lama jugak dekat 3 bulan.Seksa gila tak cakap org sebelah.Ego gila tebal masing2.So,masa time tu la aku rapat ngan si Rais.Dy ni lawak mmg xley challenge,pastu cool pulak orgnya.Jambu xyah ckp ar.Seronok pulak rasanya.Apam pulak macm biasalah,asal musim exam,dy akn berkepit dgn aku merata rata.Aku still fight dgn dy sejarah,tp science aku agk ketinggalan.Ramai kawan lain jauh lebih hebat progressive nya.Aku tetap mencuba.Lagi bagus,dyorg ni lepas prep malam selau ajak aku singgah musolla dulu,solat taubat solat hajat.Inilah nilai persahabtan kata orang.Memimpin rakan bersama menuju kejayaan n redha Ilahi

*Btw,Rais ni kawan Burg sekolah rendah.*

Setel kawan2.Cikgu pulak.Buat point lah senang.Kurang sikit implikasi sentapannya bukan?

1)B. Melayu: Cikgu YM Raja fadzil.Cikgu sporting habis n cool even 'pangkat' dy tinggi dlm masyarakt.
2)B.Arab: Ustazah Akhmar.Ustazah ni bnyk tips exam.Senang nk paham.Tp syg,dy pindh masa F4.=(
3)English: Madam Roslinda.Aku selalu hantar essay extra time rehat.Alah,budak lemah english ada alternatif
4)Sejarah: Cikgu Rafizah.Subjek ni minat ak haruslah best kan?Jadi murid kesyangan lgi.
5)Geo: Cikgu Liza.Dah cerita kat atas.sentap?
6)KH: Ustaz Muhammad: Elektronik pakar dy even seorang ustaz.
7)P.Islam: Ustaz Faiz.Yang ni jaga2,ayat dy berapi.huhu..Tapi dy ajar memg paham...=)
8)Mathematics: Cikgu Amila.Woohoo..ni jadi rebutan spe nk belajar maths.Dy banyk cerita best jugak.
9)Science: Cikgu Marini.Cikgu perempuan plg kelakar.Kawan baik cikgu mila.Dy pun bnyk cerita best.

Kembar.Cikgu mila n cikgu marini yg best


Dipendekkan cerita,study punya study,pulun sepulun,dgn harapannya persediaan aku tu cukuplah.Dgn rezeki Allah,dapat straight.Syukur gila sebb aku bajet BM n BI aku dpt B.Plus trial aku dpt 4 je.Sambunglah aku form 4 di sekolah Izzuddin Shah lagi even ramai yg terpikir yg pindah sekolah.Sebab cinta yg mendalam n barangkali aku mahu sumbangkan sesuatu kepada sekolah sebelum pergi,aku teruskan saja form4 di sini.Di kelas 4 Pengajian Islam 3 (pure science)....


P/s:Tiap kali buat entry panjang,ak memg menyentap diri.Tak tau mcm mne nk pendekkan...=,='!





otak aku berfikir secara kritikal..

No comments: