Saturday 24 March 2012

Tajuk entry pening nak pikir.Yang pasti menyentap otak jua fizikal aku.

Assalamualaikum

Seperti kebiasaan aku post entry kat sini,pilih tajuk adalah part plg leceh lagi rumit.So,aku akan taruk last sekali ble tetiba idea spontan menyentap jiwa raga.That why,tajuk2 entry aku agak pelik penuh royanan seprti kebiasaan.Ya,di perenggan pertama ini pun,tajuk masih tak menjengah tiba.

Hari ini weekend yg busy.Itu main idea dia.Tak pernah aku kat uitm ni sebusy minggu neh.Lebih malang,next friday ada PT yg seprti kebiasaan menyeramkan aku dikala mimpi mahupun realiti.Aduhai,keringat misteri pusaka apakah yg patut aku guna nampaknya.Jurus langkah empat sudah guna,azimat kaki naga tasik victoria aku nk simpan waktu clinical...hmmm....

Tadi pagi aku pergi Unipress medical bookstore di subang.Pergi ngan shifuu arep.Naik motor ke komuter padang Jawa,pastu terus KTM subang.Kedai tu lbh kurang satu kilometer dr stesen,jalan kaki adalah langkah bijak.Pergi pun agak lambat sbb aku kne setelkan problem sket kat gerai carnival cancer awareness day anjuran SMF medik.Ntah mcm mne,nama aku pulak naik 'jaga' kedai ayam uncle bob.Sentap2 sket kat sne,aku passing keje kat Ammar sementara aku xde.So,agak terbantut di stu dr plan asal.Maka,haruslah aku sampai unipress pun dekat pukul 11 pagi.Pilih buku bukan main.Voucher pak Jib(even act ni cukai parent korg jugak) bg aku akn guna sebaik mungkin.Pilih punya pilih,dapat la balun pharmaco Tripathy,Patho Robbinn's baby,Anat netter's baby n biochem pocket guide.Alhamdulillah.Ngam2 200 ratus.Tunggu arep yg lambat punya pasal,kuar unipress dekat 12.30.Habis kat stu,ktorg berambus pergi makan jap sblum terus naik train ke pdg jawa balik.

*thanks buat arep n ammar.Akn ku hargai jasa korang semua selamanya*

Sebelum terus ke uitm,singgah kejap ke giant n ABA's bookstore kat seksyen 7.Melayang lagi RM60 beli buku public speaking yg aku anti tu.Takpe,dalam menuntut kne ikhlas,kalau tak sampai ikhlas tu lagi,buat2 ikhlas dgn harapan ikhlas itu terbina seiring.Sampai uitm singgah balik carnival,usya2 sme de proble tak gerai seliaan aku tu.Agak2 mcm ok laku semacam je,aku pon cabut dulu.Tidur kejap sejam sebb aku de meeting EMI pulak lepas asar.Habis meeting kne kemas bilik,angkut kerusi sofa n semua berkaitn.Ni untuk program esok,Feqah perubatan anjuran EMI first year.Aku jadi kuli Taufiq setelkan bab makanan.Nasib badan kan.Masa tgh uruskan mendalah ni,lect hall B (meeting aku kat lect hall A sebelah) ade talent show K-POP.Kejadah ape kan?Menda2 ni la rosakkan iman muslim.Patut jauh2kan program sebegini.

K-pop yg sia sia

Figh perubatan yg banyk manfaatnya...=)

Belum lagi setel kemas bilik makan,kena trun cepat untuk program piknik pulk dgn usrah aku di taman tasik sebelah masjid shah alam.Bagus jugak makan spageti masakn orang bujang,brader Amir dr FSPU tahun 3.Yang ada tdi macm biasa la,akh Anuar (master engine),akh hakim (akaun tahun akhir),syamim (APB),faiz (law),fudhail dan paan (medik).Datang pon dah lewat,alang2 hbs makan,solat jemaah kat masjid,pastu bru blk ke kolej.Lepas isyak tdi sepatutnya aku de taujih dgn senior medic year 4 dr selayang.Tapi aku dah nak pengsan dah ni.Letih gile.Memang aku nak jumpa dyorng.Share dgn senior pape yg patut.Tapi pikir nk study lagi,blog lagi n etc...

*amaran:blogging adlah waktu rehat*

Piknik...=)

Esok ada Fiqh perubatan.Bos dah warn aku dtg awal pagi esok.So,wajib aku tido awal.Dan jumaat pulak ada PT,wajib jugak bg aku tido lewat untuk study.Esok,program myb smpai petg,letih pulak nk study lepas tu.Maka,kewajaran di sini adalah konflik dalaman yg membentak jiwa raga.Langkah win-win yg rasional adalah study jugak 1-2 tajuk,esok aku curi2 time makan tido kejap dlm lect hall tu.Ah,pandai2 la esok mcm mne.Mencari ilmu adalah jalan menuju syurga.Asal niat yg ikhlas,bantuan Allah menjengah jua.

*lepas asar esok de stu lg program kat luar.Ada perjumpaan ape ntah.Mungkin aku skip nk study...sori2*

Rasanya aku kena stop dulu baca 'Denyut Kasih Medik' kejap wlau sekrg tgh part plg aku nantikan:paediatrik (bajet).Wajar aku guna waras akal bg laluan pd study dan program2 ilmiah.Tetiba aku teringat pesan Akh Hafiz year4,kalau rasa kerana program2 dakwah buat kita tiada masa untuk study or down,jgn sesekali kita kurangkan/tak libatkan diri/slahkan program tu.Tapi kurangkan masa rehat..berkorban pangkalnya...Novel,FB,Blog akan dibekukan seminggu smentara PT habis.Oklah,aku bru bajet nk study,tapi mata dah kuyu.Maka Kopi hang tuah adalah pilihan tepat sekrg.InsyAllah,aku berserah pd Allah segalanya.Ada jalan yg pasti bg pejuang di jalanNya.

otak aku berfikir secara kritikal..

2 comments:

Arif Sahimin said...

haha..akhirnya ko pegi jugak piknik tu..haha. patut la x dtg meeting ngan 4th year..xpe2, next time insyaAllah bole jumpe lg..

kamilkamaruddin said...

insyAllah.kita merancang,kpd-Nya jua kite berserah .